Modul 4 – Undervisning til det ubevidste
Her arbejder vi bl.a. med avanceret brug af ankrer og metaforer.
Vi har alle prøvet at blive undervist i noget kompliceret fagligt, hvor vi troede at vi aldrig ville få det lært. Underviseren fortalte os en historie, lige før vi gik hjem fra undervisningen og vi tænkte egentlig ikke over, at det var meningen eller at det skulle have noget betydning. Historien bliver ved med at dukke op i vores hukommelse og selv om natten drømmer vi om noget der minder om historien fra tidligere. Da vi møder op til undervisningen næste dag, er alt lige pludselig meget nemmere.
Underviseren havde fortalt os en historie, en metafor til det ubevidste ved hjælp af Milton-modellen og andre teknikker som i selvfølgelig vil lære på 4. modul. Milton-modellen kan anvendes til at hjælpe andre til at komme i kontakt med deres ressourcer, til at hjælpe dem med at finde løsninger selv, og – naturligvis – til at bringe andre i trance.
At bruge Milton-modellen i kombination med brug af forudsætninger i sin undervisning eller præsentationer, er en måde at skabe excellente forandringer og stor interesse i din undervisning.
De mest benyttede måder at fremkalde optimale læringstilstande på, er ved brug af ankring og metaforer. Det er indirekte metoder, som giver god mulighed for at pace og lede deltagerne og giver mulighed for både at arbejde med det bevidste, og især det ubevidste, sind.
Dybest set skal du som NLP Træner være klar til at gøre hvad som helst for at frembringe ressourcefulde læringstilstande. Du skal være klar over, at alt hvad du gør tillægges en betydning og at alt er kommunikation. Din kalibrerings evne skal derfor være helt fremme i din bevidsthed, således at du er i stand til at bruge det, der sker i rummet. At ankre spontant opståede tilstande er det mest optimale. Så du vil lære hvad kan du gøre for at trigge ressourcefulde læringstilstande.
Her et udpluk af emner og indhold på modul 4:
- Miltonmodellen
- Det ubevidste sind
- Metaforer i undervisningen
- Multi-embedded metaforer –
- Indlagte kommandoer
- Indlæringstilstande
- Ankring og chaining
- Brug af ankre i undervisning